Waarom zoveel vragen?

Wanneer u de praktijk belt, stelt de doktersassistent(e) gerichte vragen over uw klachten. Dit noemen we triage. Op basis van uw antwoorden wordt ingeschat hoe ernstig uw klachten zijn en of er sprake is van alarmsignalen. Onze doktersassistenten zijn speciaal opgeleid om triage uit te voeren. Zij werken volgens landelijke medische richtlijnen en protocollen.

 

Waarom is triage nodig?

Triage is een vast onderdeel van de huisartsenzorg en wordt uitgevoerd onder verantwoordelijkheid van de huisarts.

De huisarts kan niet alle patiënten tegelijkertijd zien. Triage helpt om:

  • spoedsituaties direct te herkennen.
  • klachten die veilig kunnen wachten op een passend moment in te plannen.
  • iedere patiënt de juiste zorg op het juiste moment te bieden.

 

Mogelijke uitkomsten

Niet iedere klacht hoeft door de huisarts op het spreekuur beoordeeld te worden. Afhankelijk van de uitkomst van de triage kan het advies zijn:

  • een afspraak op het spreekuur.
  • een telefonisch consult.
  • een zelfzorgadvies.
  • het toesturen van foto’s of aanvullende informatie voor beoordeling.
  • een verwijzing naar een andere zorgverlener.
  • bij spoed: het inschakelen van ambulancezorg.

 

Respect voor onze doktersassistenten

Wij vragen u vriendelijk om respectvol om te gaan met onze doktersassistenten. Zij vervullen een belangrijke rol bij het veilig, zorgvuldig en toegankelijk organiseren van de zorg voor al onze patiënten. Dit bericht is geschreven namens de huisartsen van onze praktijk, met een nadrukkelijke oproep tot respect en waardering voor onze doktersassistenten, die dagelijks een onmisbare schakel vormen in onze zorgverlening.